
Pameistrystė ir skaitmeninė transformacija
Europos profesinio mokymo plėtros centras (CEDEFOP) naujausioje publikacijoje „Pameistrystė ir skaitmeninė transformacija: pameistrystės modernizavimas siekiant patenkinti skaitmeninių įgūdžių poreikius“ [„Apprenticeships and the digital transition: modernising apprenticeships to meet digital skill needs“] nagrinėja, kaip pameistrystės sistemos Europoje prisitaiko prie skaitmeninių transformacijų ir kokių sprendimų reikia, kad jos išliktų aktualios XXI amžiuje.
Kodėl tai aktualu?
Skaitmeninimas iš esmės keičia darbo pasaulį – nuo gamybos ir paslaugų iki sveikatos priežiūros bei administravimo. Tam būtina ne tik technologinė infrastruktūra, bet ir skaitmeninius gebėjimus turinti darbo jėga. Publikacija pabrėžia, kad pameistrystė gali atlikti svarbų vaidmenį ugdant skaitmeninei pertvarkai reikalingus įgūdžius bei padėti diegti technologijas darbo vietose ir mokyklose.
Pagrindinės įžvalgos
- Skaitmeninių įgūdžių integravimas į mokymo programas dažnai vyksta fragmentiškai – priklauso nuo atskirų darbdavių, sektorių ar profesinio mokymo įstaigų iniciatyvų.
- Pameistrystės samprata ir vaidmuo keičiasi, pereinant nuo tradicinio amatų rengimo prie inovatyvių modelių, apimančių IT, duomenų analizę, automatizaciją ir kitas skaitmenines sritis.
- Darbdavių įsitraukimas yra lemiamas – jiems būtina suteikti paramą ir paskatas, kad jie aktyviai investuotų į skaitmeninių kompetencijų ugdymą darbo vietose.
- Nuotolinio mokymosi, skaitmeninių priemonių ir lankstesnių formų integracija į pameistrystę tapo aktualesnė po pandemijos, tačiau daugelyje šalių vis dar trūksta sisteminio požiūrio ir sprendimų.
- Pameistrystės potencialas remti skaitmeninę pertvarką priklauso nuo efektyvaus technologijų taikymo tiek mokymo įstaigose, tiek darbo vietose.
Rekomendacijos švietimo politikos formuotojams
- Kurti nacionalines strategijas, kurios padėtų sistemingai integruoti skaitmeninius įgūdžius į pameistrystės schemas.
- Investuoti į profesijos mokytojų ir mentorių skaitmeninių kompetencijų stiprinimą.
- Skatinti inovacijas ir bendradarbiavimą tarp darbdavių, profesinio mokymo įstaigų ir technologijų sektoriaus.
Kuo ši publikacija naudinga Lietuvai?
Leidinys ypač aktualus Lietuvai, siekiančiai modernizuoti pameistrystės sistemą ir mažinti skaitmeninių įgūdžių trūkumą darbo rinkoje. Jame pateikiamos konkrečios įžvalgos ir rekomendacijos, kaip integruoti skaitmeninius gebėjimus į profesinį mokymą, sistemingai atnaujinti mokymo turinį ir geriau jį pritaikyti prie šiuolaikinės ekonomikos poreikių. Tai vertingas šaltinis švietimo politikos formuotojams, profesinio mokymo įstaigoms bei darbdaviams, ieškantiems efektyvių būdų stiprinti mokymą darbo vietoje.
Daugiau informacijos ir leidinį rasite čia: