Kas yra AWD programa?
Pameistrystės darbo jėgos plėtros programa (Apprenticeship Workforce Development – AWD) – tai Jungtinės Karalystės Švietimo departamento (DfE) finansuojama ir Švietimo ir mokymo fondo (ETF) įgyvendinama iniciatyva. Partneriai:
- Kolegijų asociacija (AoC)
- Užimtumo ir mokymosi paslaugų teikėjų asociacija (AELP)
- Strateginės plėtros tinklas (SDN)
- Universitetų profesinių apdovanojimų taryba (UVAC)
- SQW – nepriklausomas vertintojas
Programos tikslas: remti mokymo paslaugų teikėjus ir darbdavius, siekiant suteikti aukštos kokybės pameistrystės patirtį, orientuotą į:
- geresnį pameistrių išlaikymą,
- savalaikį programų užbaigimą,
- aukštesnius mokymosi pasiekimus.
AWD platforma leidžia naudotojui savarankiškai mokytis, remiantis savo patirtimi ir poreikiais – įskaitant ankstesnes „FutureLearn“ programas.
AWD programos struktūra
2024 m. programa apima įvairius visiškai finansuojamus elementus, prieinamus per ETF mokymosi platformą. Platforma leidžia individualizuotą mokymosi patirtį, kurios naudotojai gali imtis savarankiškai – jiems patogiu metu ir pagal asmeninius tikslus ar mokymosi stilių. Į ją integruotos ir anksčiau per „FutureLearn“ teiktos profesinio tobulėjimo programos.
Pagrindiniai paramos formatai:
- mokymai, skirti naujiems ir patyrusiems pameistrystės mokytojams,
- praktiniai įrankiai, skirti mokymų kokybės tobulinimui,
- gairės, padedančios vertinti ankstesnį mokymąsi ir rengti individualius mokymo planus.
Gerosios praktikos pavyzdžiai 2024 m.
Activate Apprenticeships
Sukūrė specializuotą paramos modelį studentams su mokymosi sunkumais (additional learning support – ALS). Išplėtus specialistų komandą ir individualizuotą pagalbą – padidėjo studentų pasitikėjimas ir užbaigimo rodikliai.
City College Plymouth
Įgyvendino anoniminę psichologinę pagalbos kortelę, veikiančią 24/7. Iniciatyva padėjo jauniems studentams (ypač pažeidžiamiems), įskaitant nėščias moteris, gauti reikiamą paramą – o tai ypač svarbu pameistrystės kontekste, kur emocinė gerovė ir nuolatinis lankymas tiesiogiai veikia mokymosi eigą ir programos užbaigimą.
Strategic Development Network (SDN)
Pateikė praktines priemones – „Training Plan Walkthrough“ ir „Recognition of Prior Learning (RPL) Guidance and Tool“, padedančias rengti individualizuotus planus be perteklinio turinio.
Daugiau: ETF Blog post (2024-11-13).
Derby College: flipped learning pameistrystėje
Kontekstas: Derby College Group (DCG) siekė išbandyti pažangų mokymo metodą profesinėse pameistrystės programose – flipped learning, kai teorinis mokymasis vyksta savarankiškai, o praktika – struktūrizuotose klasėse ar darbo vietose.
Problema: Tradicinis požiūris – paskaitos salėje ir tik vėliau praktika – dažnai neatliepia pameistrio savarankiškumo įgūdžių, kritinio mąstymo ir realių darbo aplinkos gebėjimų.

Sprendimo struktūra:
- Skaitmeninės medžiagos (vaizdo įrašai, interaktyvios užduotys) pateikiamos prieš susitikimus.
- Klasė arba darbo vieta skiriama diskusijoms, refleksijoms, problemų sprendimui, pagrįstam iš anksto įsisavinta medžiaga.
- Dalyviai skatinami savarankiškai gilintis į medžiagą ir naudotis pažangaus mokymosi įrankiais. Įgalinami mokytojai naudotis AWD platformos priemonėmis (pvz., Moodle, H5P, Nearpod).
Atlikti veiksmai:
- Parengtas skaitmeninis turinys AWD platformai.
- Aptarimų sesijos su dėstytojais: kaip naudoti medžiagą ir skatinti gilesnį mokymąsi.
- Gebėjimų vertinimas prieš ir po – siekiant įvertinti metodo efektyvumą, naudotos refleksijų anketos pameistriams ir dėstytojams bei darbdavių atsiliepimai apie darbo vietoje demonstruojamus įgūdžius.
Rezultatai:
- Padidėjo pameistrių savimotyvacija ir pasirengimas praktikai.
- Geresnė pasiruošimo praktikai kokybė (įtraukiant darbo vietos refleksijas).
- Darbdaviai pastebėjo aukštesnį samprotavimo ir užduočių sprendimo lygį.
Reikšmė: Programa rodo, kaip AWD skatina inovacijas: mokytojams suteikiama struktūra, o pameistriams – galimybė tapti aktyviais mokymosi dalyviais, ne tik auditorijos nariais.
Integracija į AWD programą
Derby College atvejas yra tiesiogiai susijęs su AWD pasiūlymu, kaip Technical Curriculum Design (AWD05/06) ir Online Support segmentais, teikiančiais įvairias priemones skaitmeniniam ir aukštos kokybės mokymui.
Kodėl tai aktualu Lietuvai?
Aiški struktūra, praktinės priemonės ir lankstus mokymasis – tai galimi sprendimai ir Lietuvoje.
AWD programa rodo, kaip galima:
- sistemingai vystyti pameistrystės kokybę,
- integruoti darbdavius į mokymo procesą,
- sukurti įtraukią ir šiuolaikišką mokymosi ekosistemą.